טלויזיות דקות איכותיות לקולנוע ביתי

מהו ההבדל בין טלויזיות דקות קטנות-בינוניות שנמכרו עד לפני מספר חודשים לטלויזיות שנמכרות בימים אלה ממש? התשובה אינה טמונה רק בפרמטר הגודל, אלא בעיקר בפרמטר הרזולוציה ומה שנלווה לו בתהליכי הייצור. למה אנו מכוונים? רזולוציה היא צורת ביטוי לאיכות התמונה. רזולוציה גדולה יותר – משמעותה כמות פיקסלים גדולה יותר, שמשמעותה תמונה פחות מטושטשת ויותר מדויקת. בטלויזיות שנמכרו אך לפני מספר חודשים, הרזולוציה הייתה FHD, כ- 2 מיליון פיקסלים, 1920 לרוחב ו- 1080 לאורך, או HD, 1280 פיקסלים לרוחב ו- 720 לאורך. הטלויזיות העכשוויות מבוססות על רזולוציית 4K: 3840 פיקסלים לרוחב, ו-2160 פיקסלים לאורך, סה"כ קצת יותר מ- 8 מיליון פיקסלים, כמות שהיא פי 8 מרזולוציית HD ופי 4 מ- FHD. כמות כזו של פיקסלים מחייבת שיטת ייצור מסכים שונה מזו שהייתה נהוגה בעבר. אם בעבר השתמשו היצרנים בטכנולוגית LCD, ב- 4K ניתן לייצר 2 סוגי מסכים: קוונטום או אורגניים.

ההבדל בין טלויזיות קוונטום לטלויזיות אורגניות

טלויזיות קוונטום נקראות באנגלית Qled, קוונטום לד. הן מבוססות על נורות לד לא-אורגניות, העובדות בטכנולוגיית קוונטום. הנורות הללו תמיד תדלקנה ותמיד בעוצמה מרבית, תוך מדידה מדויקת שלה למניעת סנוור של המשתמש. המשתמש ייהנה מתמונה איכותית ולא מסנוורת, שתמיד יהיה נעים לצפות בה. אבל זה לא החלק המעניין: כשאתם מתבוננים בטלפון ולפתע זורחת השמש, כיצד מגיב המסך? הוא נחלש ומסתנוור. זו התכונה של מסך אורגני. במסך Qled, האור נשאר זהה, וההחזר המסנוור נחסם. מסך Oled, לד אורגני, מתנהג בדיוק כמו מסכי הטלפונים שלנו וצפוי להסתנוור בהינתן שמש או אור מנורה. מי בוחר לצרוך אותו, אם כן? מי שיודע שהוא משתמש בטלויזיה אך ורק לסרטים בחשיכה, כמו במקרן, ומעוניין לחסוך כמה מאות שקלים עליו וכמה אלפי שקלים על מסך קוונטום. 

הקשר בין טלויזיות ברזולוציה 4K לגודל המסך

כפי שמסכי ה- 20-30 אינץ' פינו את מקומם למסכי ה- 40-45 אינץ' שהיו נהוגים ברזולוציית FHD, תמורה דומה נרשמת גם ב- 4K. מסך 40 אינץ' הוא המזערי ביותר ברזולוציה זו. בדרך כלל, טלויזיות 4K נמכרות בגודל 55 אינץ' ולמהדרין מבינכם ניתן להסדיר גם טלויזיה 70 אינץ' ברזולוציית 4K. הסיבה לכך שעם גדילת הרזולוציה גדל המסך היא שכאשר ישנם יותר פיקסלים על גבו, פריסתם למרחק יוצרת תמונה יותר אוורירית, עם יותר אפשרויות לגמישות כמו בהירות-ניגודיות, צבעי HUE, וכד' בעוד שכליאת רזולוציה גדולה במסך קטן יוצרת תמונה מרוכזת שלא ניתן לכוון ולווסת באופן גמיש עם שלט רחוק, אלא רק באופן גס עם מספר מועט של אפשרויות בכל פרמטר.